2015. május 21., csütörtök

Ementáli sajt készítése


Hozzávalók:

10 l jó minőségű házi tej
1 adag ementáli sajt kultúra
4 ml tejoltó (Naturen premium)

sajtviasz

A sajtkultúrát egy kevés langyos vízben feloldom. A tejet 30-32 fokra melegítem, majd hozzá keverem a feloldott sajtkultúrát. A kultúrával 30 percig pihentetem.
Következő lépés a tej beoltása, 4 ml oltót (naturen premium) fél deci langyos vízben feloldok, a tejet 32 fokra melegítem, majd alaposan elkeverem. Újabb 30 perc pihentetés következik, ez alatt, az oltó hatására megalszik a tej. Pihentetés közben a 32 fokot végig tartom.
Az így keletkezet kocsonyás szerű anyagot, az alvadékot 2×2 cm-re vágom, majd addig aprítom, amíg egyenletesen 2-3 mm-es rögnagyságot kapok.
Utómelegítés következik 2 lépésben, az elsőben 42 fokig melegítem úgy, hogy 5 perc alatt 1-2 °C emelkedjen a hőmérséklet,  közben állandóan keverem. Ha elértem a 42 fokot 10 percig keverem még. A második lépésben 50 fokig melegítem állandó keverés közben az előző tempóban. Ezt újabb 10 perc keverés követi.
Ezután lemerem a savót a tetejéről, amikor már nem tudok több savót leszedni, akkor az alvadékot összenyomkodom és sajtformába szedem.
Préseléshez a súlyt fokozatosan növelem a sajt súlyának a kétszeresére. A préselési idő 26-30 óra. Préselés közben forgatom a sajtot 10,20,40,60,120,240,480 perc és egyre ritkábban.
A sófürdőhöz 20%-os sóoldatot készítek. (1 liter vízbe 20 dkg konyhasót keverek) Olyan edénybe öntöm a só oldatot, hogy benne a sajt úszni tudjon. A sófürdőben 36 órát áztatom, közben egyszer megforgatom.
Következik 14 hét érlelés, mivel nincs lehetőségem az érleléshez szükséges megfelelő hőmérsékletet és páratartalmat biztosítani, ezért az érleléshez sajtbevonó viaszt használok, amit a sajtra kenek.
A sajtot minden nap átfordítom!






Ma, 2015. augusztus 28-án felvágtam, intenzív ementáli illat árad belőle, egy nagyobb lyuk is napvilágot látott, aminek örülök.
Az állaga elég kemény a széle eléggé megkérgesedett, de késsel vágható és ami megnyugtat, hogy kiválóan reszelhető. Azt hiszem a felhasználását ez fogja meghatározni.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése